Візуальна пропаганда Донбасу: радянські аплікації на сучасність

Книгарня “Є” та Видавництво «Темпора» запрошують на четверту зустріч A posteriori. Історичний лекторій.
11 червня відбудеться лекція «Візуальна пропаганда в окупованому Донбасі: радянські аплікації на сучасний інформаційний простір», спікер Олександр Маєвський (Oleksandr Maievskyi).

Говоритимемо про те, як формується і чим наповнюється інформаційний простір у так званих «ДНР і ЛНР». Окреслимо ключові стратегії візуальної пропаганди на окупованій території України. Обговоримо креолізовані тексти Другої світової війни в інформаційно-пропагандистських компаніях ідеологів «Новоросії».
У номенклатурі засобів морально-психологічного впливу в роки Другої світової війни особливе місце посідала креолізована продукція – політичні плакат і карикатура. Поєднуючи лінгвістичний та образний тексти, плакатні й карикатурні твори виявилися надзвичайно продуктивними з огляду на покладені на них функції. Пройшовши ґрунтовну апробацію як у ліберальному інформаційному полі, так і в тоталітарних та авторитарних державах, плакат і карикатура виявили здатність оперативно, динамічно, гнучко, яскраво, ємно й водночас лаконічно віддзеркалювати найактуальніші явища та події внутрішньо- або зовнішньополітичного життя, а головне – забезпечувати зворотний зв’язок, тобто реакцію глядача (він же – об’єкт пропагандистського впливу), формувати його спосіб світосприйняття у заданому руслі й, зрештою, домагатися сповідування певних цінностей та моделей поведінки. Саме мобілізаційний потенціал креолізованої продукції дає підстави відносити його до найрезультативніших ідеологічних засобів, що сприяє максимальній інструменталізації ідеологічного протистояння.
У ХХI ст. арсенал засобів ведення інформаційно-психологічних війн постійно поповнюється та вдосконалюється, однак пропагандистські креолізовані тексти все ж залишаються актуальним засобом у конструюванні необхідного ідеологам інформаційного простору. Активне запозичення маріонетковими «народними республіками» на Донбасі символіки періоду Другої світової переконує, з одного боку, у відсутності нових ідей і пропагандистських рішень, а з іншого – у придатності й чутливості певної частини мешканців південно-східних регіонів України до такого інформаційно-психологічного впливу.

Олександр Маєвський (Oleksandr Maievskyi) – кандидат історичних наук, старший науковий співробітник відділу історії України періоду Другої світової війни Інституту історії України НАН України. Автор книжки “Політичні плакат і карикатура як засоби ідеологічної боротьби в Україні 1939-1945 рр.”.

Модерує Ольга Петренко.
Наприкінці запланована дискусія, до якої зможуть долучитися всі охочі.

11 червня, 18:30.
Книгарня «Є», вул. Лисенка, 3
Тел.: (044) 235 88 54.
Вхід вільний.